Bilişsel Otomasyon

Bilişsel Otomasyon

Bilgi temelli bir yaklaşım izleyerek karar mekanizmasını devreye alır ve normalde insan müdahalesi gerektiren süreçleri tamamlar.

Bilişsel Otomasyon (Cognitive Automation), insan davranışına en çok benzeyen davranışları ortaya çıkartmasıyla yapay zeka düzlemindeki en büyük harcama kalemini oluşturuyor. Tekrarlı davranışları arayüz üzerinde uygulayan Robotik Süreç Otomasyonu süreçlerinden daha karmaşık işlemleri gerçekleştiriyor.

Kurallar ve ‘if-then’ prensibiyle hareket eden Robotik Süreç Otomasyonu ile Bilişsel Otomasyon’un temel farkı, ilkinin süreç temelli, ikincisinin ise bilgi temelli bir yaklaşım getirmesi.

Verileri anlamlandırarak ilerleyen Bilişsel Otomasyon, veri işleme anlamında da değişik bir yol izliyor. Bir veri operatörü olarak düşünebileceğimiz RPA, standardize verilerle çalıştığı için sadece yapılandırılmış ya da yarı yapılandırılmış verileri kullanıyor. Oysa Bilişsel Otomasyon, yapılandırılmamış verileri ilişkilendirebilmesinin yanında, ortak noktalara bakarak paternleri yakalayabiliyor.

Katı bir şekilde kural temelli ve yapılandırılmış, çok miktarda veri içeren iş süreçleri için Robotik Süreç Otomasyonu daha uygun. Ancak insan müdahalesi gerektiren, karmaşık, yapılandırılmamış veriler için Bilişsel Otomasyon kullanımı tercih edilmeli.

Yapı farklılığının getirdikleri, Bilişsel Otomasyon’un daha kritik görevlerde yer almasını da sağlıyor. Gerçekleşen işlemlerdeki dolandırıcılık tespiti, pazar tahmini yapma gibi görevlerin yanı sıra, müşteri destek ekibini Bilişsel Otomasyon robotlarından oluşturmak ya da müşterilere sistem üzerinde hızlı çıktı veren tahmin motoru yaratmak da mümkün.

Robotik Süreç Otomasyonu ve Bilişsel Otomasyon’un farkları

RPA Bilişsel Otomasyon
Yöntem ve kural temelli süreçler Karar gerektiren rutin dışı görevler
Düşük mâliyet ve yüksek kalite Değer artışı sağlar
Geniş kapsamda hizmet Daha dar kapsamlıdır
Yapılandırılmış ve yarı yapılandırılmış veri uyumluluğu Yapılandırılmış, yarı yapılandırılmış, yapılandırılmamış veri uyumluluğu